Din partner inom förvaltning

Stadsbostäder förvaltar fastigheter på uppdrag av fastighetsföretag, privata fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Vår långa erfarenhet från branschen har lärt oss att förtroende, stabilitet och långsiktighet är viktigt. Det är ledorden in vår organisation.

Stadsbostäder har runt 35 anställda och består av ett förvaltningsbolag och ett servicebolag. Organisationen är uppbyggd så att samarbetet med oss blir nära, tryggt och effektivt. Det är till största del vår egen personal som utför arbetet inom både service och förvaltning.

Sedan april 2017 har Stadsbostäder nya lokaler på Elbegatan 9 bakom Malmö centralstation. Nu arbetar vår personal inom fastighets- och byggservice, fastighetsförvaltning och fastighetsekonomi under samma tak som våra skickliga fastighetsskötare, trädgårdsarbetare, rörläggare, snickare, plattsättare, målare och lokalvårdare.

Vi har väl etablerade kontakter med banker, försäkringsbolag, byggprojektledare, arkitekter, myndigheter och andra parter inom fastighetsbranschen. Vi har också väl etablerade samarbeten med företag inom bland annat VVS, el och snickeri.

Tillsammans arbetar vi för att ta hand om helheten i fastigheten och säkerställa långsiktig lönsamhet, värdestegring och nöjda boende.

Familjeföretag i andra generationen

När Stig Söderlin som ung klev på tåget mot Malmö hade han fått nog av sill och potatis, nu ville han arbeta och utbilda sig. Han hade vuxit upp med fyra syskon på en bondgård utanför Vollsjö. Men livet på landet var inget han önskade för sin egen framtid. Hans första jobb var på en arkitektbyrå och där började han odla sitt stora intresse för fastigheter. Arbetet kombinerade han med utbildning inom ekonomi, teknik och juridik.

Han arbetade i många år med förvaltning och skötsel av fastigheter både på bank och fastighetsbolag innan ha bestämde sig för att gå sin egen väg. Tillsammans med en tidigare kollega startade Stig Söderlin Stadsbostäder 1986. Det var en modest början. Ett 20-tal fastigheter, två män och en telefon i en källarlokal och två vaktmästare som fixade det mesta. Flera fastighetsägare har varit Stadsbostäder trogna sedan den tiden.

Idag drivs Stadsbostäder av Stigs barn Peter och Katarina Söderlin. De är både uppväxta i Stadsbostäders anda och har som unga arbetat både som fastighetsskötare och receptionister inom bolaget. Peter har varit operativt verksam inom bolaget sedan 2012 efter några års arbete utomlands i större internationella bolag. Katarina började arbeta inom bolaget 2017 och kom då närmast som chef inom Malmö stad.

Stadsbostäder har vuxit i takt med att uppdragsgivarna har investerat i fler fastigheter men också genom helt nya kunder. Idag förvaltar Stadsbostäder ett hundratal fastigheter med över 3000 lägenheter och 400 lokaler.

När Stadsbostäder nu gått in i andra generationen kombinerar företaget den stabila grunden med utveckling och nytänkande för att möta nya behov hos fastighetsägare och boende.

  • Hur söker jag lägenhet?

      Klicka här för en översiktlig beskrivning av hur det går till att söka lägenhet.

       

      För att söka lediga lägenheter behöver du först registrera dig som sökande genom att skapa ett konto på Min Sida. Därefter är du välkommen att göra intresseanmälningar på lediga lägenheter här.

       

      Notera att vi inte tar emot några ansökningar via e-mail eller telefon.

  • Hur lägger jag till en medsökande till min profil?

      Du loggar in på Min sida. Längst till vänster finns länken ”Intresseanmälan lägenhet.” Kryssa i att du har medsökande. Du får då upp ett fält där du fyller i din medsökandes uppgifter.

       

      Om två personer ska vara stadigvarande boende i lägenheten anger ni hushållets totala inkomst före skatt på huvudsökande.

       

      Medsökande fyller i sin totala årsinkomst efter skatt.

  • Var kan jag fylla i information och önskemål i min profil som sökande?

      Det finns ett fält som heter övriga önskemål när du registrerar dig eller uppdaterar din intresseanmälan lägenhet. Där kan du skriva in ytterligare information och önskemål som du anser relevanta att delge i din lägenhetsansökan.

  • Hur ansöker jag om att hyra ut min lägenhet i andrahand?

      Du kan ansökan om att hyra ut din lägenhet i andra hand om du exempelvis ska studera, arbeta på annan ort eller prova på samboboende. Andrahandsuthyrning skall godkännas av hyresvärden.

      Du gör ansökan genom att ladda ner och fylla in en blankett här och skickar den tillsammans med begärda intyg till oss. Observera att handläggningstiden är cirka 6-8 veckor. Tänk på att även du och din andrahandshyresgäst måste upprätta ett kontrakt, när väl andrahandsuthyrningen är godkänd.

      Om du bor utomlands eller inte har möjlighet att sköta dina åtaganden under tiden du hyr ut i andra hand behöver du skriva en fullmakt för att någon ska företräda dig i allt som gäller din hyreslägenhet. Underlag för att skriva en fullmakt hitta du här.

       

      Tänk på att det alltid är du som förstahandshyresgäst som är ansvarig för din lägenhet, såväl hyra, eventuella skador som störningar.

  • Vad händer efter att jag lämnat en intresseanmälan på en lägenhet?

      Lägenheten ligger publicerad fram tills vi påbörjar urvalsprocessen, det tar vanligtvis 3-14 dagar. . Är man aktuell för en visning blir man kontaktad antingen via e-mail eller telefon.

       

      Man kan följa uthyrningsprocessen via Min sida.  Där framgår även om du inte blivit erbjuden en visning. Lägenheter tas bort från Min sida när lägenheten är uthyrd.

       

      Klicka här för mer information om uthyrningsprocessen steg för steg.

Om du inte fick svar på din fråga...